מידע שכדאי לדעת לפני הגשת תביעות קטנות נגד חברות ביטוח

 
 

חברות הביטוח המוכרות במשק הינם:

 

 

 
 

דוגמאות של תביעות קטנות נגד חברות ביטוח

רטיבות מתחת לחדר הרחצה והמטבח, אשר מקורה בצנרת ישנה ובלויה

בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב דן במקרה מסוג זה.

 

לתובע יש ביטוח דירה ותכולה המבוטח באמצעות הפניקס.
 
התובע תבע הן את הפניקס והן את סוכן הביטוח, אשר טיפל בביטוחה של הדירה באמצעות הפניקס.
 
לטענת התובע בשנת 2009 התגלו כתמי רטיבות בקיר המפריד בין חדר הרחצה ובין המטבח בדירה.
 
הרטיבות טופלה, כאשר הכתמים צצו בשנית לאחר כשנתיים.
 
לאחר ניסיונות לטפל בתקלה באופן עצמאי, הגיע בעל מקצוע מטעם הפניקס שטען שהרטיבות תחלוף.

 
בחלוף זמן נוכח התובע כי התקלה לא תוקנה.
 
התובע פנה עשרות פעמים הן לסוכן והן להפניקס.

למרות פניותיו המרובות לא קיבל מענה הולם והתקלה לא תוקנה באופן משביע רצון.
 
לדברי התובע בתקופה של כשנה ביקרו מומחים ובעלי מקצוע מטעם הפניקס 14 פעמים בדירה (פעמיים נוספות תואם ביקור אך המומחים לא התייצבו חרף תיאום מראש), וזאת ללא הועיל.

 

התובע הגיש חוות דעת מטעם מהנדס הבניין ובהתאם לחוות הדעת בדירה מצוייה רטיבות רבה מתחת לחדר הרחצה והמטבח, אשר מקורה בצנרת ישנה ובלויה. הרטיבות גרמה, בין היתר, לפגיעה במוטות הזיון ובחוסן הקונסטרוקטיבי של הרצפה. לפיה נדרשים תיקון מקור הדליפה, החלפת ריצוף, איטום חדר הרצפה, תיקון רצפת הבטון ותקרת החניה. עלות התיקון מוערכת בסך של 31,270 ₪.
 
בכתב ההגנה הפניקס ביקשה לדחות את התביעה מפאת התיישנותה, כאשר מדובר בתביעה המתייחסת למקרה ביטוח שהתרחש עוד בשנת 2009 והתביעה הוגשה למעלה משלוש שנים לאחר התרחשותו.
 
לחילופין הפניקס טענה כי התביעה הוגשה בשיהוי ניכר תוך הסבת נזק ראייתי לנתבעת וקושי להתמודד עם טענות מן העבר הרחוק.
 
לגופם של דברים טוענת הפניקס, כי דאגה לתיקון מקור הנזק בדירה והמחלוקת עם התובע לאורך התקופה שלאחר תיקון הנזק נסובה על הצורך בביצוע חוזר של עבודות צבע בלבד. לטענת הפניקס התביעה אינה אלא ניסיון של התובע לקבל פיצוי כספי מופרז בגין שיפוץ מתוכנן בחדר הרחצה בדירתו.
 
הפניקס הגישה חוות דעת של מהנדס ובחוות הדעת מאשרים קיומם של נזקי רטיבות בקיר המפריד בין חדר הרחצה לבין המטבח. המהנדס קבע כי מקורם אינו בצנרת, וכי יש לאתר את הגורם לרטיבות באמצעות בדיקות מאתר. המהנדס מעריך, כי מדובר באירוע חדש, לאחר שנזקי הרטיבות תוקנו באופן מספק. לדבריו עלות התיקון מסתכמת בסך של 4,500 ₪ .
 
בכתב ההגנה סוכן הביטוח אישר כי התובע פנה אליו פעמים רבות בקשר לנזקי הרטיבות בדירה. לדבריו עשה ככל שביכולתו על מנת לספק מענה הולם לפניותיו של התובע.
 
הסוכן תמה על כך שלאורך השנתיים בהן פנה אליו התובע נמנע התובע מלעשות דבר על מנת למזער את נזקיו.
 
לחילופין הפניקס טענה כי התביעה הוגשה בשיהוי ניכר תוך הסבת נזק ראייתי לנתבעת וקושי להתמודד עם טענות מן העבר הרחוק.
 

בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב פסק כי על הפניקס לשלם לתובע פיצוי בגין הנזק לדירה בסך של 31,270 ₪, בתוספת פיצוי בגין עוגמת נפש והוצאות בסך של 1,000 ₪. סך כולל של 32,270 ₪.

 
פרטי פסק הדין: ת"ק 48996-02-15, בלייר נ' הפניקס חברה לביטוח בע"מ ועוז

פיצוי מביטוח הבריאות למקרה של אובדן כושר עבודה לאחר ניתוח

בית משפט לתביעות קטנות בקריות דן במקרה מסוג זה.

 

התובע הגיש תביעה קטנה ע"ס 8,578 ₪ המבוססת על פוליסת ביטוח בריאות שהופקה באמצעות הראל.
 
התובע טוען כי עפ"י תנאי הפוליסה מגיע לו פיצוי חודשי למקרה של אובדן כושר עבודה "לאחר ניתוח" בגובה 2,643 ₪ לאחר תקופת המתנה של 3 חודשים.
 
התובע עבר ניתוח במיתרי הקול והיה בטיפול ממושך.

הראל דחתה את תביעת בטענה :" "אם לא היתה למבוטח תעסוקה במועד קרות מקרה הביטוח, יחשב כבלתי כשיר מוחלט לעבודה אם יהיה מרותק לביתו עקב קרות מקרה הביטוח".
 
בכתב ההגנה הראל טענה כי בהיות התובע מובטל טרם הניתוח, נבחנת הזכאות כאמור אך ורק למקרה בו הנזק שנגרם כתוצאה מביצוע הניתוח גרם למבוטח להיות מרותק לביתו.
 

בית משפט לתביעות קטנות בקריות פסק כי על הראל לשלם לתובע סך של 7,929 בתוספת 300 ₪ הוצאות.

 
פרטי פסק הדין: ת"ק 15367-09-16, גדיר נ' הראל חב' לביטוח בע"מ

סוגי ביטוחים הקיימים בשוק:

מה זה תביעת ביטוח?

תביעת ביטוח היא תהליך בו המבוטח תובע את זכויותיו בחברת הביטוח על פי תנאי הפוליסה. לדוגמא, מבוטח שברשותו פוליסת ביטוח מקיף לרכב יכול לתבוע החזר הוצאות לתיקון הנזק שנגרם לרכב המבוטח.

מה התהליך להגשת תביעת ביטוח?

  1. הודעה על האירוע הביטוחי לחברת הביטוח
  2. העברת כל המסמכים הדרושים
  3. פתיחת תיק תביעת ביטוח
  4. בדיקת נסיבות האירוע והזכאות עפ"י תנאי הפוליסה
  5. החלטת חברת הביטוח האם לקבל את תביעת המבוטח במלואה, בחלקה או לחילופין לדחותה

 
 

מה עושים אם נגרם נזק ויש צורך לפנות לחברת הביטוח?

חשוב לציין כי ברוב המקרים (כ- 70% מהמקרים) חברות הביטוח לוקחות אחריות לנזק שנגרם למבוטח.
 
בחלק מהמקרים (כ- 30% מהמקרים), חברות הביטוח דוחות את דרישת המבוטח ומשאירות אותו לבד, כאשר המבוטח נותר להתמודד עם הנזק וזאת למרות ששילם את הפרמיה כפי שנדרש לעשות.
 
במקרים אלה חברות הביטוח משתמשות בשיטות שונות לדחייה התביעה בין אם בניסיון לפרשנות יצירתית לחריגה בפוליסה כך שיחריגו את תביעת המבוטח ובין אם מדובר בהטלת אשמה על המבוטח עצמו.
 

לטובת מקרים אלו חוק חוזה הביטוח התשמ"א- 1981 שהינו שנועד לאזן את יחסי הכוחות חברת ביטוח – מבוטח.
 

אילו חברות ביטוח נחשבות לאמינות ביותר?

משרד האוצר פרסם את מדד שירות חברות הביטוח לשנת 2018
 

  • במדד נקבע כי המובילות בביטוחי רכב חובה הן ביטוח ישיר ושירביט. בתחתית הרשימה ניתן למצוא את הפול ואת מגדל, לרשימה המלאה לחץ כאן.
  •  
  • המובילות בתחום ביטוח רכב מקיף וצד שלישי, בגין נזקי רכוש בלבד הן ביטוח ישיר וביטוח חקלאי. בתחתית הרשימה ניתן למצוא את שלמה ואת מגדל, לרשימה המלאה לחץ כאן.
  •  
  • בתחום ביטוחי דירה – ביטוח המכסה נזקי רכוש למבנה ולתכולת הדירה המובילות הן ביטוח ישיר ו- AIG, ובתחתית ניתן למצוא את שלמה ואת מגדל, לרשימה המלאה לחץ כאן.

באילו נושאים תובעים את חברות הביטוח?

בשנת 2018 הוגשו כ-675,000 תביעות להחזר כספי לפי החלוקה הבאה:
 

  • תחום הרכב כ- 400,000 תביעות.
  • תחום המבנה והתכולה בדירה כ- 36,000 תביעות.
  • תחום הבריאות כ- 90,000 תביעות.
  • תחום התאונות אישיות כ- 55,000, נסיעות לחו"ל כ- 70,000.
  • בביטוחי החיים כ- 15,000 תביעות.
מידע שכדאי לדעת לפני הגשת תביעת ביטוח

מידע שכדאי לדעת לפני הגשת תביעת ביטוח

 
 

מה עושים אם חברת הביטוח דחתה את תביעתך?

יש לקחת בחשבון כי כל מקרה נבחן לגופו על ידי בית הדין לתביעות קטנות, ואין דוגמה אחת הזהה לדוגמה אחרת.
 
על אף שהצלחת התביעה הקטנה כלפי חברת הביטוח אינה מובטחת, הספקות וחוסר הפעולות כנגד אי הצדק – הן ההפסד האמיתי.
 
לכן חשוב לפעול במידה ואתם מאמינים כי נעשה לכם או כלפי הרכוש שלכם עוול.
 

 

אז איך מתחילים? לחצו כאן